- Pomiechówek
- Samorząd
- Turystyka i sport
- KINO
- Kultura i oświata
- Zdjęcia
- Kontakt
Pomagamy w formalnościach
Od czego zacząć budowę domu, jakie dokumenty są wymagane przy sporządzaniu aktu urodzenia dziecka i w jakiej sytuacji należy wymienić dowód osobisty – przewodnik dla tych, którzy chcą mieć wiedzę, jak przejść administracyjne procedury.
Podstawowe informacje o dowodzie osobistym:
- Wniosek o wydanie dowodu osobistego - plik w załączeniu.
- Ile zapłacisz
Usługa jest bezpłatna.
- Ile będziesz czekać
Maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach — poinformuje cię o tym urzędnik.
- Jak odebrać gotowy dowód osobisty
Dowód odbierasz w urzędzie, który przyjął twój wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Jeśli masz dotychczasowy dowód osobisty, weź go ze sobą do urzędu.
Jeśli nie możesz osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub z innego ważnego powodu, który wystąpił po złożeniu wniosku, upoważnij inną osobę, by odebrała w twoim imieniu dowód.
Pamiętaj, żeby powiadomić o tym urząd, który przyjął twój wniosek.
Podczas odbioru dowodu w urzędzie możesz ustalić kody PIN:
• do logowania — 4-cyfrowy kod PIN 1,
• do podpisu osobistego — 6-cyfrowy kod PIN 2 (jeśli we wniosku zaznaczono odpowiednie pole).
Możesz też to zrobić później, w dowolnym urzędzie gminy.
Razem z dowodem dostaniesz kod PUK do niego. Możesz też nie odebrać kodu. Kod będzie czekał na ciebie w urzędzie, który wydał twój dowód osobisty.
Jeśli twój dowód odbiera pełnomocnik, to i tak musisz osobiście przyjść do urzędu, jeśli chcesz:
• ustalić kod lub kody PIN,
• odebrać kod PUK.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o kodach PIN, na przykład jak je później zmienić, albo o kodzie PUK, przeczytaj informacje na stronie edowod.gov.pl.
- Jak odebrać gotowy dowód osobisty dla dziecka:
Dowód musisz odebrać w urzędzie, w którym złożono wniosek. Przy odbiorze pokaż swój dowód osobisty lub paszport. Zabierz też dotychczasowy dowód osobisty dziecka lub podopiecznego, jeśli takie mają.
Jeśli nie możesz osobiście odebrać dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub z innego ważnego powodu, który wystąpił po złożeniu wniosku, upoważnij inną osobę, by odebrała w twoim imieniu dowód. Pamiętaj, żeby powiadomić o tym urząd, który przyjął wniosek dla dziecka lub podopiecznego.
Dziecko lub podopieczny powinni być przy odbiorze dowodu osobistego. Dowód możesz jednak odebrać samodzielnie (bez dziecka lub podopiecznego), jeśli:
• dziecko nie ma 5 lat albo
• dziecko nie ma 13 lat lub podopieczny, który jest całkowicie ubezwłasnowolniony (nie ma zdolności do czynności prawnych), byli przy składaniu wniosku w urzędzie.
Dowód może także odebrać samodzielnie osoba, dla której go wydano, jeśli ma ona ograniczoną zdolność do czynności prawnych, na przykład dziecko, które ukończyło 13 lat.
Dowód osobisty dziecka może odebrać dowolny rodzic. Nawet ten, który nie składał wniosku.
Podczas odbioru dowodu w urzędzie:
• dziecko, które miało skończone 13 lat w chwili składania wniosku,
• podopieczny (osoba, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych)
mogą ustalić kod PIN do logowania — 4-cyfrowy kod PIN 1.
Dziecko może ustalić też kod PIN do podpisu osobistego — 6-cyfrowy kod PIN 2 (jeśli we wniosku zaznaczono odpowiednie pole). Podpis ten będzie ważny dopiero, gdy dziecko skończy 18 lat.
Mogą też to zrobić później, w dowolnym urzędzie gminy.
Razem z dowodem dziecko, które miało 13 lat w chwili składania wniosku, lub podopieczny (osoba, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych) dostaną kod PUK do niego. Mogą też nie odebrać kodu. Kod będzie czekał na nich w urzędzie, który wydał ich dowód osobisty.
Nie możesz samodzielnie jako rodzic, kurator czy opiekun prawny ustalić kodów PIN i odebrać kodu PUK. Może to zrobić tylko osoba, dla której wydano dowód.
Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o kodach PIN, na przykład jak je później zmienić, albo o kodzie PUK, przeczytaj informacje na stronie edowod.gov.pl.
Jeśli nadszedł czas, że marzenia o budowie własnego domu zamierzasz przekuć w działania, a w głowie piętrzą się pytania, jak w ogóle zacząć – uspokajamy. Z odpowiednią wiedzą i właściwym zaplanowaniem czynności z sukcesem przejdziesz wszystkie procedury. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Krok I
Skieruj się do Wydziału Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Planowania Przestrzennego w urzędzie gminy pokój nr 12, gdzie dowiesz się jakie wybrana przez Ciebie działka ma przeznaczenie w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego i co możesz na niej zrealizować. Jest to bardzo ważne, gdyż w planie zagospodarowania określone są tereny o charakterze zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, wielorodzinnej, letniskowej, usługowej, produkcyjnej a także tereny rolne i leśne bez prawa zabudowy. Warto więc wiedzieć, czy wymarzone miejsce spełniać będzie Twoje oczekiwania i czy zrealizujesz tam swoje plany.
W wypisie z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego znajdziesz niezbędne informacje.
W celu otrzymania w/w wypisu należy:
W przypadku braku planu miejscowego dla miejscowości, gdzie położona jest Twoja działka, można złożyć do wójta gminy wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, która powie nam, czy istnieje możliwość wybudowania domu na danej działce. Pozytywna decyzja o warunkach zabudowy będzie niezbędna przy składaniu wniosku o pozwolenie na budowę. Wniosek o wydanie warunków zabudowy otrzymasz również w pokoju nr 12.
Obecnie w gminie Pomiechówek miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego są dla następujących miejscowości: Kosewko, Szczypiorno, Śniadówko, Błędowo, Goławice Pierwsze, Stanisławowo, Nowy Modlin.
Krok II
Pamiętaj, że warto sprawdzić stan prawny przedmiotowej nieruchomości. Po uzyskaniu od właściciela działki numeru księgi wieczystej, możesz sprawdzić jej zapisy, co da Ci pewność co do właściciela przedmiotowej działki oraz czy działka nie posiada obciążeń.
Najprostszy sposobem jest internetowa przeglądarka ksiąg wieczystych znajdująca się na stronie www.ms.gov.pl, bądź bezpośrednio w Sądzie Rejonowym IV Wydziale Ksiąg Wieczystych w Nowym Dworze Mazowieckim, przy ul. Chemików 1b.
Krok III
Gdy upewniłeś się co do stanu prawnego nieruchomości oraz jej przeznaczenia w planie i jesteś gotów do jej nabycia powinieneś udać się z właścicielem nieruchomości do notariusza w celu sporządzenia aktu notarialnego.
Do sporządzenia aktu notarialnego niezbędne będą następujące dokumenty (do uzgodnienia z notariuszem):
W ten sposób stałeś się właścicielem nieruchomości na terenie naszej gminy. Witamy.
Startujesz z budową? Zacznij od nadania numeru porządkowego dla swojej posesji.
Numerem porządkowym powinien być oznaczony każdy budynek wybudowany, w trakcie budowy lub prognozowany do wybudowania. Nadanie numeru należy do obowiązku gminy, a Twoim obowiązkiem (jako właściciela nieruchomości) jest wywieszenie tabliczki z numerem i utrzymanie jej w należytym stanie. Aby uzyskać numer porządkowy dla nieruchomości złóż wniosek o ustalenie numeru porządkowego w sekretariacie Urzędu Gminy Pomiechówek. Nadanie numeru porządkowego zwolnione jest z opłaty skarbowej.
Za załatwienie Twojej sprawy odpowiedzialny będzie Wydział Gospodarki Nieruchomościami, Geodezji i Planowania Przestrzennego, pok. 12 (I piętro) tel. 22 765 27 19.
Termin załatwienia sprawy (od złożenia kompletnego wniosku do wydania zawiadomienia) – do 14 dni.
Do wniosku należy dołączyć kopię mapy w skali nie mniejszej niż 1:10 000 (kopia mapy zasadniczej, ewidencyjnej, z projektem podziału, topograficznej lub kopia projektu zagospodarowania działki).
Dokumentacja projektowa
Kiedy już wiemy, jaki budynek możemy postawić na działce, czas zlecić geodecie opracowanie mapy do celów projektowych oraz zakup gotowego lub zlecenie opracowania indywidualnego projektu budowlanego domu. Przygotowanie mapy do celów projektowych powinno zająć geodecie około miesiąc. W tym czasie warto wystąpić do zarządców mediów o wydanie warunków: przyłączenia do sieci wodociągowej, energetycznej, gazowej czy odprowadzania ścieków. Wspomniane warunki będą częścią dokumentacji projektowej składanej razem z projektem budowlanym o pozwolenie na budowę i pozwolą na zlecenie opracowania branżowej dokumentacji projektowej przyłączy. Ww. warunki można uzyskać:
W przypadku gdy budowa przyłącza wymaga jego lokalizacji i umieszczenia w pasie drogowym drogi publicznej, należy uzyskać zezwolenie zarządcy drogi na jego lokalizację. Gdy już geodeta wykona mapę i mamy projekt domu, należy zlecić architektowi opracowanie projektu zagospodarowania terenu naszej działki. Projekt zagospodarowania, to nic innego jak usytuowanie na terenie działki budynku względem jej granic, lokalizacja dojazdów, dojść, miejsc postojowych, bramy wjazdowej czy miejsca na śmietnik. W przypadku lokalizacji działki przy drodze publicznej (gminnej, powiatowej, wojewódzkiej, krajowej) należy również uzyskać od zarządcy przedmiotowej drogi zezwolenie na lokalizację zjazdu. Zezwolenie wydawane jest w formie decyzji administracyjnej i nakłada na właściciela nieruchomości przyległej do drogi obowiązek opracowania projektu budowlanego i uzyskania pozwolenia na budowę zjazdu. W pozostałych przypadkach, a więc gdy działka zlokalizowana jest przy drodze wewnętrznej (niezaliczonej do żadnej kategorii drogi publicznej), wystarczającym powinno okazać się dołączenie do wniosku o pozwolenie na budowę domu, pisma od właściwego zarządcy drogi, o możliwości połączenia nieruchomości z drogą publiczną. Zarządcami dróg publicznych na terenie gminy Pomiechówek są:
Podstawa prawna dokonania podziału nieruchomości:
Podziału nieruchomości dokonuje się na wniosek i koszt osoby, która ma w tym interes prawny.
Wniosek o podział nieruchomości składa się w Urzędzie Gminy Pomiechówek, ul. Szkolna 1a, pok. 10.
Do wniosku o podział nieruchomości należy dołączyć następujące dokumenty:
Dokumenty wymienione w pkt 5-8 przygotowuje uprawniona jednostka wykonawstwa geodezyjnego.
Postępowanie w sprawie podziału nieruchomości jest zadaniem gminy i jest prowadzone przez Wójta Gminy Pomiechówek. Jest to postępowanie dwuetapowe. Pierwszy etap dotyczy ustalenia zgodności projektowanego podziału nieruchomości z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub warunkami określonymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania przestrzennego, wyrażone w formie postanowienia, a drugi etap dotyczy wydania decyzji zatwierdzającej projekt podziału.
Ślub cywilny, kościelny czy konkordatowy?
Polskie prawo dopuszcza ślub cywilny, kościelny i konkordatowy. Aby związek miał moc prawną należy wybrać ślub cywilny lub konkordatowy. Przygotowania do ceremonii powinno się rozpocząć 6 miesięcy przed datą zawarcia związku małżeńskiego, ale zapobiegliwi robią to czasami jeszcze wcześniej. Dotyczy to szczególnie okresów świątecznych lub miesięcy od maja do września, ponieważ wtedy zdecydowanie wzrasta ilość zawieranych związków.
Ślub cywilny
Narzeczeni z reguły zawierają związek małżeński w miejscu zamieszkania lub zameldowania i na tej zasadzie dobierają Urząd Stanu Cywilnego, w którym będą załatwiać stosowne formalności. Jeżeli zgłosicie się Państwo kilka miesięcy przed ceremonią, łatwiej jest wybrać dogodny termin, ostatecznie najpóźniej 31 dni przed datą ślubu musicie osobiście zgłosić się do USC.
W przypadku załatwiania formalności związanych z zawarciem związku małżeńskiego w Urzędzie Stanu Cywilnego w Pomiechówku, należy wnieść opłatę skarbową w kwocie 84 zł w kasie urzędu bądź na konto: Bank Spółdzielczy w Nowym Dworze Mazowieckim Oddział Pomiechówek
92 8011 0008 0020 0200 0273 0001 ,
okazać dowody tożsamości oraz złożyć następujące dokumenty:
Świadkami ślubu cywilnego muszą być dwie osoby pełnoletnie, dowolnej płci, mówiące po polsku, w przypadku jeżeli świadkiem jest obcokrajowiec, wymagana jest obecność tłumacza przysięgłego.
Zawarcie małżeństwa odbywa się w obecności pary narzeczonych, kierownika USC, świadków oraz zaproszonych gości. Najpierw urzędnik wygłasza mowę o roli rodziny jako podstawowej komórki społecznej, a następnie wygłasza formułę, w której narzeczeni wzajemnie deklarują chęć poślubienia. Po przysiędze prowadzący ceremonię ogłasza, iż małżeństwo zostało zawarte. Jako symbol związku małżonkowie zakładają sobie nawzajem obrączki. Ta część uroczystości trwa około 15 minut, po czym następuje podpisanie aktu małżeństwa: najpierw przez Państwa Młodych, a następnie przez świadków oraz urzędnika USC. Uroczystość kończą życzenia dla nowożeńców, które jako pierwszy składa urzędnik, a następnie świadkowie, rodzice i goście. Tradycyjnie po głównej części uroczystości wznoszony jest toast za pomyślność Młodej Pary.
Ślub kościelny
Ceremonia ta odbywa się w kościele w obecności kapłana. Podczas uroczystej mszy młodzi zawierają związek małżeński, który jednak nie ma mocy prawnej. Jeżeli spełnicie Państwo określone wymagania, ślub ten jest uznawany administracyjnie – mowa o ślubie konkordatowym. Zwyczajowo ślub kościelny odbywa się w parafii Panny Młodej, jednak ostatnio, ze względu na większe migracje Polaków i modę na nietypowe miejsca, zasada ta nie jest tak ściśle przestrzegana. Ceremonia ślubna może odbyć się w dowolnie wybranym kościele, w którym załatwia się wszystkie formalności. Od swoich parafii potrzebujecie Państwo jednak zgody proboszcza. Aby spisać protokół przedślubny, należy przedstawić dokumenty takie same jak w przypadku ślubu konkordatowego. Z tą różnicą, że przed uroczystością w kościele trzeba dostarczyć skrócony odpis aktu małżeństwa wydany przez USC.
Ślub konkordatowy
Decyzja o takim ślubie jest bardziej praktyczna – zawieracie Państwo związek wyznaniowy (w większości wypadków katolicki) i jednocześnie otrzymujecie cywilny akt zawarcia małżeństwa. Dzięki porozumieniu, które zostało zawarte ze Stolicą Apostolską, śluby zawierane w kościele mogą mieć skutki prawne.
Nie wcześniej niż trzy miesiące przed uroczystością należy zgłosić się z dowodami i skróconymi odpisami aktów urodzenia do Urzędu Stanu Cywilnego i poprosić o wydanie zaświadczenia o braku okoliczności wykluczających zawarcie małżeństwa. Jest ono ważne tylko 3 miesiące.
Koszt zaświadczenia to 84 zł, należy uiścić je w kasie urzędu bądź na podane wyżej konto wpisując jako powód opłaty sporządzenie aktu małżeństwa.
W dniu ślubu podpisujecie Państwo zgodę na skutki cywilno-prawne małżeństwa konkordatowego. Dokument ten podpisują także świadkowie, natomiast ksiądz składa swój podpis dopiero po zawarciu małżeństwa. W ciągu 5 dni od daty zawarcia małżeństwa Kościół ma obowiązek przesłać komplet dokumentów do USC, w którym sporządza się akt ślubu. Jeżeli wszystko odbędzie się bez przeszkód, po tygodniu od daty ślubu w kościele możecie odebrać cywilny odpis aktu małżeństwa w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym dla siedziby kościoła, w którym braliście ślub. Otrzymujecie Państwo bezpłatnie 3 egzemplarze odpisu aktu małżeństwa.
WAŻNA INFORMACJA!
Jeżeli zdecydowaliście się Państwo na zmianę nazwiska noszonego po zawarciu związku małżeńskiego to należy jak najszybciej złożyć dokumenty o wymianę dowodu osobistego. Dowód jest ważny 3 miesiące od daty zawarcia związku małżeńskiego i po tym czasie zostaje automatycznie unieważniony.
Urodziło Ci się dziecko? Nie zwlekaj z formalnościami.
Urodzenie dziecka wiąże się z koniecznością załatwienia szeregu formalności. Pierwszych z nich dokonuje się już w szpitalu – personel medyczny zbiera informacje dotyczące ojca i matki dziecka, a następnie przekazuje do urzędu stanu cywilnego lub wręcza rodzicom przy wypisie kartę urodzenia dziecka.
Urodzenie dziecka należy zgłosić w ciągu 14 dni od dnia narodzin w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym dla miejsca urodzenia dziecka. Tutaj zostanie sporządzony akt urodzenia dziecka.
Dokumenty konieczne do sporządzenia aktu urodzenia:
Do sporządzenia aktu urodzenia dziecka nie przedkłada się odpisów aktów stanu cywilnego, o których mowa w punktach 2 i 3, jeśli akty te zostały sporządzone w tym samym urzędzie stanu cywilnego.
Po sporządzeniu aktu urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje 3 bezpłatne odpisy skrócone aktu urodzenia.
Zgłaszając urodzenie dziecka rodzice wybierają dla dziecka imię (imiona). Udając się więc do Urzędu Stanu Cywilnego, należy mieć już ustalone imię, jakie dziecko będzie nosiło.
W przypadku, jeśli rodzice dziecka nie są małżeństwem, konieczne jest ustalenie ojcostwa.
Uznanie ojcostwa jest jedną z form ustalenia ojcostwa, polegającą na tym, że mężczyzna, od którego dziecko pochodzi składa oświadczenie, że jest ojcem dziecka, natomiast matka dziecka – potwierdza jednocześnie lub w ciągu trzech miesięcy od dnia oświadczenia mężczyzny, że ojcem dziecka jest ten mężczyzna.
Uznanie ojcostwa może nastąpić przed następującymi organami:
Po zgłoszeniu narodzin dziecka w Ewidencji Ludności nadawany jest numer PESEL.
Odpis skrócony aktu urodzenia dziecka, a także PESEL dziecka, będą potrzebne, aby ubiegać się o tzw. becikowe. Jednorazowa zapomoga z tytułu urodzenia dziecka należy się wszystkim rodzinom, którym narodziło się dziecko. W celu jego otrzymania należy złożyć pisemny wniosek w Ośrodku Pomocy Społecznej w terminie do 12 miesięcy od dnia narodzin dziecka. Prócz wymienionych wcześniej dokumentów trzeba ze sobą zabrać dowód osobisty oraz pisemne oświadczenie drugiego rodzica, że na dziecko nie zostało wcześniej pobrane becikowe.
Rodzice muszą pamiętać także o:
Sprawy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej można załatwić w urzędzie gminy w okienku kasowym, tel. 22 765 27 15.
Wszyscy nowo meldujący się mieszkańcy, którzy prowadzą własną działalność gospodarczą, poza wymianą dokumentów powinni pamiętać o tym, aby w terminie 7 dni od daty zameldowania poinformować o tym fakcie organ ewidencyjny i dokonać zmiany we wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Wystarczy zgłosić się osobiście z dokumentem ze zdjęciem potwierdzającym tożsamość do urzędu gminy (okienko kasowe). Zachęcamy, by rozliczać swoje firmy w Urzędzie Skarbowym w Nowym Dworze Mazowieckim. Jest to o tyle istotne, że pieniądze z podatku od osób prawnych takich jak spółki, przedsiębiorstwa trafiają do gminy, powiatu czy województwa właściwych ze względu na miejsce zameldowania przedsiębiorcy, zamieszkania bądź siedzibę firmy.
Aktualnie przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek poprzez: